45 minut to bardzo długo. Tak naprawdę większość z nas jest w stanie skoncentrować się przez 20-25 minut. Jeśli ten czas jest dłuższy, w pewnym momencie wyłączamy nasza uwagę i zaczynamy myśleć o rzeczach niezwiązanych z tematem. Dobrze poprowadzona lekcja 45-minutowa powinna się składać z dwóch 20-minutowych interwałów, przedzielonych 5-minutową przerwą. 45-minutowe lekcje mają jednak jeszcze jedną wadę. Zawsze będą uczniowie, którzy zrozumieją zagadnienie szybciej i zaczną się nudzić, oraz tacy, którym nawet te 45 minut nie wystarczy. W naszym Liceum zdecydowaliśmy się na skrócenie lekcji do pół godziny i ograniczenie ich ilości. Pozostały czas przeznaczamy na tzw. pracę własną.
Podczas kilku godzin w ciągu dnia wybierasz, czym się będziesz zajmować. Może to być przedmiot, z którym masz szczególne problemy czy zaległości, albo Twój ulubiony, ten dający Ci nadzieję na świetlaną przyszłość.
Kluczowym słowem jest: „wybierasz”. Jakoś tak jest, że lepiej pracujemy, gdy mamy wybór, gdy nie jesteśmy zmuszani do konkretnego działania. I nie chodzi tu o wybór nieograniczony, na taki raczej liczyć nie możemy. Wystarczy, że po prostu mamy przynajmniej dwie sensowne możliwości, albo na przykład sami decydujemy w jakiej kolejności wykonamy zadania.
Mimo, że decyzje na pracy własnej podejmujesz samodzielnie, bardzo ważna jest rola nauczyciela. Po pierwsze przygotowuje dla Ciebie listę aktywności na trymestr lub jakiś zamknięty dział. Po drugie na krótkich lekcjach wprowadza w tematy. Po trzecie jest obecny na pracy własnej. Możesz podejść, zapytać o coś, poprosić o pomoc czy w końcu przedstawić efekty swojego działania. Omówi je z Tobą indywidualnie, bez stresu odpowiadania przy tablicy.
Rozważając wybór naszej Szkoły, weź pod uwagę, że ten system wymaga dużo samodzielności, albo przynajmniej chęci jej wypracowania. Jeżeli Ci się to uda, efekty dla Twojego przyszłego życia na studiach czy w pracy zawodowej będą nieocenione.
Dni otwarte: 2 lutego, 9 marca: https://fb.me/e/1VH6j1hXm