W założeniach chcemy być szkołą, w której uczeń otrzymuje wiedzę i kształci umiejętności w oparciu o wysokie standardy wynikające z przygotowania nauczycieli. Grono pedagogiczne pracuje zgodnie z założeniami neurodydaktyki, zna i stosuje szeroki wachlarz mnemotechnik, w relacjach z uczniem opiera się na pedagogice dialogu.
Metodyka Montessori czyni ucznia współodpowiedzialnym za swoje wykształcenie dając mu szerokie możliwości wyboru różnych ścieżek i sposobów realizacji programu oraz rozwijania własnych pasji i zainteresowań. Podstawowym sposobem organizacji pracy w Liceum Montessori są krótkie prezentacje wprowadzające i praca własna, podczas której uczeń samodzielnie decyduje co i w jakiej kolejności będzie w danym dniu materią jego działania.
Każdy uczeń jest wspierany zarówno wychowawczo jak i dydaktycznie przez osobistego tutora oraz ma możliwości częstych indywidualnych konsultacji z nauczycielami przedmiotowymi.
Wśród rzeczy dodatkowych, a jednak niemniej ważnych, chcielibyśmy rozwijać umiejętności medialne naszych uczniów (prasa, radio, scena), uwrażliwiać ich na bogactwo (kultura, nauka, turystyka) jakie daje Kraków, organizować różnego rodzaju wyprawy i podróże (poznanie świata, radzenie sobie…)
Na końcu to, co najważniejsze. Nieprzypadkowy jest przymiotnik „katolicki” w nazwie liceum.