• Kolej Na Młodych: Dzień 1

Naszą wielką podróż rozpoczęliśmy od podjechania na wschód, na początku do Tarnowa a później do Rzeszowa, gdzie spędziliśmy pierwszą noc.

Po zbiórce o 7 rano pod globusem w podziemiach Dworca Głównego w Krakowie wsiedliśmy do pociągu Twoich (jeszcze do niedawna Tanich) Linii Kolejowych “Roztocze” relacji Bohumin-Lublin Główny, który zawiózł nas do Tarnowa.

Owy globus po prawej, za Tobiaszem

Co ciekawe, mimo tego, że trasa tego międzynarodowego pociągu przebiega w 98% na terenie Polski, to sam skład złożony jest z wagonów Czeskich Drahów. Tak więc, na samym początku podróży mieliśmy wyjątkową okazję podziwiać wagony naszych południowych sąsiadów wraz ze wszystkimi tabliczkami, które były po czesku.

Drugim dość nietypowym elementem naszej pierwszej przejażdżki była nasza trasa: zamiast typowego przejazdu linią 91 do Krakowa Płaszowa a później prosto do Tarnowa, na początku ruszyliśmy na północ, w kierunku na Warszawę. Dopiero na stacji Kraków Batowice nasze “Roztocze” zmieniło tor na Dużą Obwodnicę Krakowa, również znaną jako linia 95. Została ona zbudowana w latach 50. jako trasa dojazdowa dla pociągów towarowych dojeżdżających do nowo wybudowanej Huty im. Lenina. Jej okrężny charakter również miał na celu odciążenie istniejącego węzła kolejowego w Krakowie. W 1999 roku została zamknięta dla ruchu pasażerskiego, ale już 19 lat później, po kompleksowych remontach, została otwarta ponownie. Obecnie w związku z budową nowej estakady w rejonie Grzegórzek i modernizacji linii w okolicach Bieżanowa, część pociągów kierowana jest właśnie na obwodnicę.

Linia 91 na mapie krakowskiego węzła kolejowego (źródło: Wikipedia)

Tarnów

Nasz postój w Tarnowie był dość krótki, bo ciut poniżej trzech godzin. Dwóch stróżów zostało przy plecakach na peronie, a reszta grupy wybrała się na krótki spacer po Tarnowie. Poniżej to, co zobaczyli:

Bazylika Katedralna Narodzenia NMP
    Miejsce uczczenia pamięci pierwszego transportu do KL Auschwitz
    Kraków?? Buuuu!!!!
    Szanowni Państwo, oto słoń
    Obrazy w hali dworca
    Parasolki nad ulicą Piekarską

Rzeszów

Do Rzeszowa przybyliśmy o 13:24 i od razu ruszyliśmy w stronę naszego noclegu, “Usług Hotelarskich METALOWIEC”. Trasa do METALOWCA prowadziła akurat przez centrum, więc już wtedy mogliśmy podziwiać niektóre z najciekawszych miejsc w Rzeszowie.

Sam budynek dworca Rzeszów Główny (jak zresztą większość linii 91 Kraków – Medyka) został wybudowany w drugiej połowie lat 50. XIX wieku. Mimo dwukrotnego zniszczenia zachował on swój oryginalny styl. Znajdujące się obok budynku perony przeszły przebudowę, która zakończyła się dopiero kilka miesięcy temu. Nówka nie śmigana, można powiedzieć 😉

Zamek w Rzeszowie
    Pomnik Czynu Rewolucyjnego widziany ze słynnej kładki dla pieszych
    Tobiasz w swoim żywiole!

W Rzeszowie widzieliśmy kilka ciekawych miejsc, między innymi Rynek, Ratusz, Zamek czy Muzeum Dobranocek, z którego krótki wpis przygotował Szymon:

Muzeum Dobranocek

Wczoraj zwiedziliśmy Rzeszowskie Muzeum Dobranocek. Miejsce to było przepełnione najróżniejszymi eksponatami jak na przykład oryginalnymi kadrami, szkicami, rzeźbami, makietami z lalkami czy nawet przedmiotami codziennego użytku i zabawkami nawiązującymi do dobranocek. Poza rodzimymi animacjami jak między innymi: “Bolek i Lolek” czy “Reksio” można również zobaczyć tutaj rzeczy związane z zagranicznymi produkcjami jak: “Wilk i Zając”, czy “Smerfy”. Miejsce to potrafiło obudzić we mnie naprawdę miłe wspomnienia związane ze starszymi animacjami, mimo że sam kojarzyłem mniej więcej tylko połowę przedstawionych tam kreskówek. Oprócz nostalgicznej podróży muzeum oferuje również różne informacje i ciekawostki o dobranockach. Na mnie osobiście duże wrażenie wywarło to jaki wpływ na polską animację miało zakończenie emitowania dobranocek. Muzeum posiada również salę, gdzie można zobaczyć odcinki różnych animacji. Zdecydowanie miejsce jest godne polecenia wszystkim, którzy dobranocki oglądali oraz fanom ogólnie animacji.

Kolejny wpis już wkrótce.